Strona główna

powrót
 

Wydawca Internetowej wersji magazynu U NAS

 

Propozycje zabaw z 7-latkiem – kandydatem na ucznia

   

Rozwijanie sprawności manualnej /ręki, palców/:


1. Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru – malowanie farbami, kredkami świecowymi na dużych arkuszach papieru /im większy tym lepszy/.
2. Malowanie kompozycji z form kolistych – malowanie farbą, mazakami kół w różnych kolorach, wielkościach, położeniu na dużych arkuszach papieru.
Zwracamy uwagę, by koła zawsze malowało przeciwnie do ruchu wskazówek zegara!
3. Malowanie szlaczków i innych wzorów wymyślonych przez dziecko na bardzo dużych arkuszach papieru.
4. Malowanie dużych konturowych rysunków.
5. Malowanie palcem zmoczonym w farbie na dużych arkuszach papieru.
6. Malowanie pęczkiem waty zmoczonym w farbie.
7. Lepienie z plasteliny.
8. Wyrywanki, wyklejanki obrazka za pomocą porwanych lub pociętych kawałków wycinanki, bibuły – im mniejsze kawałki tym trudniejsze zadanie.
9. Nawlekanie koralików.
10. Haftowanie na tekturach z dziurkami.
11. Kreślenie linii łączących wyznaczone punkty – trafianie do celu w labiryntach.
12. Kopiowanie rysunków.
13. Obrysowywanie szablonów.

Usprawnianie spostrzegania wzrokowego i orientacji przestrzennej:


1. Dobieranie par jednakowych obrazków – gry memo lub „Piotruś”.
2. Układanie obrazków, klocków, zabawek wg polecenia np. po lewej stronie.
3. Dobieranie elementów do całego obrazka – puzzle.
4. Układanie obrazków z części – puzzle, pocięte stare widokówki.
5. Dobieranie kształtów figur geometrycznych, układanie kompozycji z figur wg wzoru np. gra „Figurlandia”, „Patyczaki”, „Tangram”.
6. Kompozycje z różnymi układami jednakowych, drobnych elementów np. wszelkie domina.
7. Rysowanie kompozycji geometrycznych za pomocą szablonów.
8. Kończenie po przerywanych kropkach rysunków.
9. Zabawa „Co się zmieniło?”.
10. Zabawa „Ciepło – zimno”.
11. Wszelkie zabawy ruchowe na dywanie ze zwróceniem uwagi na kierunek /przewrót w lewo, skok do przodu itp./.
12. Malowanie dwoma rękami kół /przeciwnie do ruchu wskazówek zegara/ na dywanie – ręce pracują równocześnie.

Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo–ruchowej i słuchowo-wzrokowej :


1. Zabawy rytmiczne – wyklaskiwanie, wystukiwanie układu dźwięków – dziecko powtarza.
2. Zabawa rytmiczna z wykorzystaniem klocków, figur geometrycznych – klocki oznaczają dźwięki – dziecko zastępuje ułożony układ klocków klaskaniem, stukaniem o blat stolika itp. – duża odległość między klockami oznacza długą przerwę między dźwiękami i odwrotnie.
3. Zabawa rytmiczna jak wyżej lecz z wykorzystaniem kilku układów klocków – zadaniem dziecka jest dopasowanie słyszanego schematu rytmicznego do układu klocków – „Co wyklaskałam?”. Klocki w szeregu zawsze układamy od lewej strony dziecka do prawej!
4. Zabawa rytmiczna „Powtórz wyklaskany rytm” bez klocków i z ukrytymi dłońmi rodzica np. pod stołem /dziecko nie widzi rąk rodzica wyklaskujących rytm/.
Szerzej zabawy rytmiczne omówię w kolejnym artykule na temat percepcji słuchowej.
5. Podział wyrazów na sylaby i zdań na wyrazy.
6. Zabawa: kto poda najwięcej wyrazów rozpoczynających się podana sylabą, głoską.
7. Łączenie sylab w wyrazy lub głosek w sylaby oraz słowa.
Bawimy się zawsze prostymi wyrazami, unikając tych, w których występują obok siebie spółgłoski np. mł-młotek, wkł-wkładamy, i inne!
8. Zabawa: ułóż tyle klocków na dywanie ile słyszysz wyrazów w zdaniu /każdy wyraz dziecko głośno wypowiada/.
9. Segregowanie kart z obrazkami wg ilości sylab.
10. Zabawa: łańcuszek wyrazowy – podaj wyraz rozpoczynający się głoską lub sylabą, którą zakończył się wyraz poprzedni np. podany przez siostrę.
11. Dobieranie par obrazków rozpoczynających się tą samą głoską.
12. Dobieranie par obrazków, które kończą się tą samą głoską.
13. Rozpoznawanie miejsca wskazanej głoski w wyrazie np. jak brzmi trzecia głoska w wyrazie sobota?


Zabawy inne zostaną omówione w następnym artykule. W każdej zabawie bawi się dziecko i rodzic, towarzysz temu uśmiech i pochwała rodzica – nigdy nie wolno okazać złości lub lęku!

Udoskonalanie sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej:
Są to wszelkie zabawy ruchowe z piłka, skakanką, kręglami itp. Dziecko, które tego nie lubi ma z tym problem. Chętniej wykona nasze polecenia jeżeli sami będziemy się z nim bawić, chwaląc je i ciesząc się z jego poziomu sprawności ruchowej, bez względu na to, jaki on jest /nigdy nie mówimy a twój brat robił to lepiej/. Jazda na rowerze, mocowanie się w zabawie z ojcem to świetne sposoby pobudzania rozwoju ruchowego dziecka.

Prośby dziecka do rodziców:


1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.
2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.
3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz mi pomóc zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.
4. Nie rób ze mnie większego dziecka niż jestem.
5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.
6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
7. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę.
8. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przez Tobą bronić i robię się głuchy.
9. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie stłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
10. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
11. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.
12. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.
13. Nie mawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
14. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału.
15. Nie myśl, że przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet Ci się nie śniło.
16. Nie bój się miłości rodzicielskiej.
Mamo! Tato! Powiedz mi kocham Cię, jestem z Ciebie dumny.



(c) Wszelkie prawa zastrzeżone. Isos & redakcja miesięcznika "U Nas", Gorzyce Maj 2002.