Strona główna

powrót
spis artykułów
Zapisz artykuł
Cały numer DOC
Cały numer HTML
Skomentuj artykuł
dodaj komentarz
przeglądaj komentarze
< prosimy nie zmieniać tematu wiadomości >
   Wycieczki rowerowe

Na zakończenie sezonu proponuję wycieczkę rowerową do Jastrzębia Zdroju. Długość trasy 40-45 km czas przejazdu od. 4-5 godzin.

Z Gorzyc wyruszamy w kierunku Łazisk, po przejechaniu lasu mamy ładne widoki na Beskid Śląski. Za przystankiem PKS stoi znak oznaczający ścieżkę rowerową Euroregionu Śląsk Cieszyński. Tablica informuje, że do Jasnowic jest 121 km. Kilka tygodni temu prasa donosiła o otwarciu tzw. Pętli Olzy, liczącej 220k km. Jest to oznakowana ścieżka rowerowa, która przebiega przez przygraniczne tereny Polski i Czech, powstała z inicjatywy Polsko-Czeskiego Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej. Całość inwestycji kosztowała 386 tys. Euro z czego dwie trzecie przyznała Unia Europejska. Ścieżka umownie rozpoczyna się w Chałupkach i biegnie przez Olzę, Uchylsko, Gorzyczki, Łaziska, Godów, Gołkowice do Jastrzębia, następnie przez Zebrzydowice do Cieszyna, Goleszowa, Ustronia, Wisły, Istebnej i wspomnianych Jasnowic po stronie polskiej.

Po stronie czeskiej z Jabłonkowa przez okolice Trzysica, Koniakowa, Cierlicka, Havirzowa, Orlovej, Bogumina.

Informacja ta jest istotna dla rowerzystów, którzy chcieliby wybrać się na dłuższe wycieczki bądź przejechać całą Pętlę Olzy. Po przejechaniu kilku kilometrów znajdujemy się w Łazikach, warto zatrzymać się przy drewnianym kościele opisanym w nr. 6/89/2000.

Ruszamy dalej przez Łazika w stronę Godowa, gdzie ścieżka skręca z niebezpiecznej drogi w lewo w stronę dworca kolejowego. Przed budynkiem stoi tablica pamiątkowa poległych powstańców śląskich, dalej jedziemy równolegle do toru kolejowego, aż do skrzyżowania z ul. 1 Maja. Od dworca kolejowego w Godowie rozpoczyna się czerwony szlak im. Powstańców Śląskich, który będzie towarzyszył ścieżce rowerowej aż do Jastrzębia.

Po przejechaniu skrzyżowania z ul. 1 Maja wjeżdżamy w oznakowaną polną drogę, którą jedziemy wzdłuż toru kolejowego do Gołkowic na ul. Jana III Sobieskiego przy skrzyżowaniu z ul. Cmentarną między dwoma lipami stoi zabytkowa kapliczka. Z ulicy Cmentarnej można zjechać do drewnianego kościółka opisanego w nr. 6/89/2000.

Wracamy na szlak ścieżki rowerowej, dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo obok kościoła ewangelickiego. Lokalne drogi, którymi prowadzi ścieżką są idealne do wycieczek rowerowych dla całych rodzin. Dojeżdżamy do ul. Borowickiej i dalej szlakiem jedziemy w kierunku lasu, po przejechaniu lasu wjeżdżamy na drogę ułożoną z płyt betonowych, którą jedziemy w stronę dworca kolejowego w Szotkowicach. Po przejechaniu przez most na rzece Szotkówce skręcamy w prawo i jedziemy obok stawów rybnych przez tor kolejowy, aż do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego, która przechodzi od kapliczki w ul. Komuny Paryskiej. Dojeżdżamy do ul. Ranoszka, na której panuje duży ruch, należy więc zachować ostrożność. Wjeżdżamy w ul. Kościelną, następnie Kasztanową do ul. 1 Maja, którą dojeżdżamy do Zdroju.

Jastrzębie, wieś wzmiankowana w 1376 roku jako Hermannsdorf, w wieku XVI znalazła się w tzw. Wodzisławskim Państwie Stanowym. Początek uzdrowiska dały odkryte w roku 1859 solanki. Pierwszy zakład zdrojowy powstał w roku 1861. Na początku XX wieku uzdrowisko zostało rozbudowane. Ujęcia wody służyły cierpiącym na dolegliwości reumatyczne. Pod koniec XIX stulecia podupadający kurort wykupił dr Witczak, unowocześnił go i rozbudował. Okres świetności przerwała II wojna światowa oraz powojenny gwałtowny rozwój przemysłu węglowego. Dziś pozostał odbudowany dom zdrojowy w stylu szwajcarskim oraz park zdrojowy z XIX wieku z bogatym drzewostanem, który figuruje w rejestrze zabytków.

W ostatnich latach jastrzębski samorząd stał się właścicielem obiektów pouzdrowiskowych, które mogą pełnić ważne funkcje kulturalne, naukowe i rekreacyjne. Godnym uwagi jest również kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa, który pierwotnie w drugiej połowie XIX wieku był "Zakładem Marii". Szybki rozwój miasta w latach 1960-1979 spowodował wybudowanie 5 kopalń węgla kamiennego i wybudowanie dużych osiedli mieszkaniowych we wschodniej części miasta.

Ze Zdroju wracamy tą samą trasą do dzielnicy Szatkowice, gdzie przy zabytkowej kapliczce nie skręcamy w lewo na szlak ścieżki rowerowej lecz jedziemy prosto ul. Dąbrowskiego w kierunku Skrzyszowa. Ul. Powstańców Śl. zaprowadzi nas w kierunku centrum wsi oraz stojącego przy ul. Wyzwolenia kościoła. Na cmentarzu pomnik upamiętniający trzech poległych powstańców śląskich ze Skrzyszowa.

Wracamy na ul. Powstańców, którą dojeżdżamy do ul. 1 Maja na skrzyżowaniu jedziemy prosto w ul. Olszyńską, a następnie Dębową w stronę Podbucza. Przejeżdżamy przez centrum do ul. Wiejskiej, skręcamy w lewo w stronę Olszenicy, a następnie jedziemy do Turzy.

100 metrów za stolarnią G. Tomana skręcamy w lewo w stronę toru kolejowego, później w prawo udając się w kierunku nieistniejącego toru kolejowego do Kol. Fryderyk, skąd znaną droga wracamy do Gorzyc.

Literatura:

  • Okręg Rybnicki. Mapa samochodowo-krajoznawcza.
  • Ziemia Jastrzębska - UM Jastrzębie, 1995 r.
  • Gmina Godów - UG godów, 1997 r.
  • G.W. - Pętla na weekend.

Krzysztof Małek


 

(c) Wszelkie prawa zastrzeżone. Isos & redakcja miesięcznika "U Nas", Gorzyce 2001.